Wednesday 16 May 2012

1.0 Jenis-jenis masalah matematik.



 Masalah matematik terbahagi kepada dua iaitu rutin dan bukan rutin.

 

Apa Bezanya Masalah Rutin Dengan Masalah Bukan Rutin ?

Masalah-masalah matematik boleh dikategorikan kepada berbagai-bagai bentuk. walaupun demikian, ada kalanya kita dapati ada masalah yang bertindih kategorinya.

Masalah rutin

Masalah-masalah yang melibatkan hanya satu operasi aritmetik sahaja dalam penyelesaiannnya dikategorikan sebagai masalah rutin. masalah-masalah rutin hanya memerlukan pelajar memahami masalah, memilih operasi yang sesuai serta mempraktikkan algoritma-algoritma yang telah dipelajari. Prosedur penyelesaiannya diketahui oleh pelajar. walaubagaimana pun masalah-masalah matematik yang rutin ada fungsinya kerana ia:
·                     memberi latihan dalam ingatan fakta-fakta asas dan langkah-langkah yang berturutan
·                     mempertingkatkan kemahiran-kemahiran dalam operasi-operasi asas
·                     memberi peluang kepada pelajar untuk berfikir tenteng perkaitan di antara sesuatu operasi dan aplikasinya kepada situasi-situasi sebenar.
Masalah rutin adalah masalah yang diketahui jalan penyelesainnya dengan satu strategi mudah


Apabila menyelesaikan masalah-masalah rutin, pelajar perlu mengenalpasti:
·                     Apakah soalannya yang perlu dijawab
·                     fakta-fakta atau nombor-nombor yang perlu digunakan
·                     Operasai-operasi matematik yang sesuai digunakan
·                     anggaran nilai penyelesaian

Masalah bukan rutin
Sudah tentu masalah-masalah bukan rutin memerlukan proses-proses yang lebih tinggi daripada yang terlibat dalam penyelesaian masalah-masalah rutin. Kejayaan dalam penyelesaian masalah-masalah bukan rutin bergantung kepada kebolehan pelajar menggunakan pelbagai strategi penyelesaian masalah bersama dengan fakta-fakta dan maklumat dalam pertimbangan. Prosedur menyelesaikannya adalah tidak diketahui pelajar. Masalah-masalah bukan rutin biasanya diselesaikan dengan pelbagai cara yang memerlukan proses pemikiran yang berbeza-beza. Nyata sekali pelajar dikehendaki menggunakan kemahiran secara kritis dan kreatif dalam penyelesaian masalah bukan rutin.

Masalah bukan rutin perlu diselesaikan dengan pelbagai cara yang memerlukan pemikiran kritis dan kreatif


Masalah-masalah bukan rutin harus digunakan dalam program matematik sekolah rendah kerana boleh;
·                     mengembangkan penggunaan strategi-strategi penyelesaian masalah
·                     membekalkan peluang kepada pelajar untuk memikirkan pelbagai cara penyelesaian, berkongsi kaedah-kaedah penyelesaian masalah dengan pelajar-pelajar lain dan mengembangkan keyakinan diri dalam penyelesaian masalah matematik.
·                     mendorong pelajar untuk menikmati keindahan dan logik yang wujud dalam matematik
·                     mengembangkan kemahiran-kemahiran berfikir secara kritis berbanding dengan hafalan petua, peraturan dan fakta tanpa kefahaman.

Masalah rutin
Masalah bukan rutin
·         menekankan kegunaan panduan prosedur(algoritma)
·         menekankan heuristik dan tidak menjaminkan penyelesaian tetapi berkemungkinan besar menyelesaikan:
a)    Jenis statik: tetap, tahu tujuan dan tahu elemen.
b)    Jenis aktif: berubah aturcara, lain tujuan dengan elemen tetap.
·         Kekuatan: senang dicapai menggunakan ujian dengan pensil dan kertas
·         Kekuatan: sangat releven dengan manusia.
·         Kelemahan: kurang releven kepada masalah manusia.
·         Kelemahan: kurang dicapai dengan kertas dan pensil.



No comments:

Post a Comment