Pakar matematik Hungari,
George Polya 1887-1985
Pada tahun 1945, George Polya telah menerbitkan buku How To Solve It yang telah menjadi sebuah
penerbitan tersohor pada ketika itu. Bukunya telah terjual lebih satu juta
naskah dan diterjemahkan dalam 17 bahasa. Dalam buku ini beliau telah
memperkenalkan 4 prinsip dalam penyelesaian masalah matematik.
Menurut polya (1957), penyelesaian masalah yang baik mengandungi
empat fasa. Beliau mendefinisikan sebagai fasa pertama sebagai memahami
masalah. Tanpa memahami maksud masalah tersebut, mereka seterusnya dapat
merancang langkah seterusnya. Contoh bagi masalah rutin seperti berikut: polya
mencadangkan pada fasa ketiga dengan melaksanakan rancangan tersebut.
Penyelesaian yang diambil bagi mengesahkan ketepatan penyelesaian.
Prinsip empat langkah adalah proses yang George Polya telah
mencadangkan dalam bukunya. Tiada jalan cepat dalam menyelesaikan bukan rutin
atau aplikasi masalah tetapi empat langkah ini berguna sebagai panduan mencari
penyelesaian.
Masalah bukan rutin tidaklah mudah sebagaimana ia perlukan
kemahiran, strategi dan pengalaman bersama penganalisaan masalah sebahagian
sebelum mencapai matlamat atau jawapan bagi masalah.
Model polya
|
Memahami masalah
|
Merancang tindakan
|
Semak semula
|
Melaksanakan tindakan
|
Prinsip pertama : Memahami
Masalah
Pelajar seringkali gagal
menyelesaikan masalah kerana semata-mata mereka tidak memahami masalah
tersebut. Polya telah mengajar guru-guru untuk bertanya pelajar soalan-soalan
berikut :
·
Adakah kamu memahami semua makna
istilah/perkataan yang digunakan dalam masalah tersebut ?
·
Apa yang perlu kamu cari dan tunjukkan
?
·
Bolehkah kamu menyusun semula
ayat-ayat dengan perkataan sendiri ?
·
Bolehkah kamu menggunakan gambar
atau diagram yang boleh membantu kamu memahamkan masalah ?
·
Adakah maklumat cukup untuk
menyelesaikan masalah ?
Prinsip kedua : Merangka strategi
Polya menegaskan, ada
pelbagai strategi untuk menyelesaikan masalah. Kemahiran memilih strategi yang
sesuai bergantung kepada berapa banyaknya pengalaman kita menyelesaikan masalah
sebelum ini. Antara strategi yang boleh membantu ialah:
·
Cuba jaya
·
membuat senarai yang tersusun
·
mengenalpasti
kemungkinan-kemungkinan
·
menggunakan simetri
·
menimbangkan kes istimewa
·
menyelesaikan persamaan
·
melihat pola
·
melukis gambar
·
menyelesaikan masalah kecil
terlebih dahulu
·
guna model
·
bekerja dari bawah/ menggunakan
maklumat terakhir terlebih dahulu
·
guna formula
·
guna analogi/perbandingan
·
lakonkan/ujikaji
·
mempermudahkan masalah
Prinsip ketiga : Melaksanakan strategi
langkah ini biasanya lebih
mudah dari merancang strategi. Yang pelajar perlukan pada langkah ini ialah
ketekunan dan berhati-hati apabila menggunakan kemahiran yang sedia ada. Jika
tidak berjaya menyelesaikannya, patah semula ke langkah pertama dan merancang
strategi berbeza. Ini adalah langkah biasa dalam matematik yang juga digunakan
oleh pakar matematik sekalipun.
Prinsip keempat : Menyemak
jawapan
Polya merasakan adalah wajar
mengambil sedikit masa untuk menyemak jawapan dan membuat refleksi. Ini
bertujuan untuk mengukuhkan keyakinan dan memantapkan pengalaman untuk mencuba
masalah baru yang akan datang. Gunakanlah Model Polya untuk menyelesaikan
sebarang masalah hari ini.
Model Polya
Model Polya menunjukkan
penyelesaian masalah sebagai proses langkah demi langkah. Ia kelihatan
mencadangkan bahawa penyelesaian masalah matematik boleh dilaksanakan secara terpisah-pisah
pada suatu hirarki. Gambaran ini telah mempengaruhi amalan p&p dalam bilik darjah.
Analisis Newmann (1996) tentang jenis kesilapan bagi masalah bercerita
menunjukkan pandangan yang sedemikian. Rumusan ini diperkukuhkan lagi dengan
terdapatnya modelmodel yang berbeza daripada Model Polya hanya pada bilangan
langkah pada proses penyelesaian masalah. Antara model tersebut ialah Model
Lester (1989) dan Model Mayer (1992).
Selain itu, penggunaan Model
Polya secara meluas bagi tempoh setengah abad bagi masalah bercerita juga
menggambarkan penyelesaian masalah sebagai suatu pendekatan penyelesaian sesuatu
masalah semata-mata. Amalan ini menyebabkan penggunaan penyelesaian masalah sebagai
suatu kaedah p&p semakin diabaikan. Oleh itu, penyelesaian masalah sebagai
tonggak pertama p&p matematik perlu menggalakkan penyelesaian masalah
sebagai suatu kaedah p&p matematik. Contoh tugasan matematik berikut
memperjelaskan peranan ini.
1)Memahami Masalah
2)Merancang Penyelesaian
3)Pelaksanaan Perancangan
4)Menyemak jawapan
Letakkan nombor-nombor 1, 2,
3, 4, 5, 6, 7, 8 dan 9 pada grid berikut supaya jumlah setiap
pasangan tiga nombor sentiasa sama. Setiap nombor hanya
boleh digunakan sekali sahaja.MTTE3102 Kurikulum Pendidikan Matematik. Tugasan
berkenaan menunjukkan konteks soalan selain daripada soalan bercerita. Konteks sebegini
lebih berkaitan dengan konteks matematik. Hirarki langkah pada Model Polya juga
tidak kelihatan secara ketara pada soalan ini. Tiada algoritma piawai pada
kurikulum Matematik KBSR yang boleh diguna pakai bagi mendapatkan jawapan
soalan ini. Setiap murid memikirkan
suatu algoritma baru yang boleh digunakan bagi mencari jawapan soalan ini.
Halangan sebegini menggalakkan murid berfikir secara kritis. Oleh itu, soalan
ini menggalakkan inovasi dan kreativiti di kalangan murid.
Penyelesaian masalah sebegini
dikenali sebagai penyelesaian masalah kreatif. Proses pemikiran yang berlaku
padanya bertujuan menghasilkan algoritma heuristik bagi membezakannya daripada
penggunaan algoritma-algoritma piawai pada Model Polya dan lain lain model yang
setara dengannya.
3.5 Algoritma Heuristik
Soalan bercerita selalu
diguna pakai pada Model Polya kerana algoritma piawai yang perlu diguna pakai
tidak ketara pada peringkat awal proses penyelesaian seperti mana yang berlaku pada
soalan mekanis. Ini berlaku kerana kiraan multi-steps diperlukan bagi soalan
bercerita yang diberikan. Soalan mekanis hanya memerlukan kiraan single-step.
Selain itu, situasi pada soalan bercerita yang diguna pakai pada Model Polya
tidak bersifat kontekstual. Ianya tidak berkaitan dengan situasi sebenar. Oleh
itu, penggunaan sebarang model penyelesaian masalah sebagai tonggak p&p
matematik perlu bersifat kontekstual.
Masalah pada model
penyelesaian kreatif bersifat kontekstual. Travelling Salesman Problem dan
Koniesberg Bridge Problem adalah antara contoh klasik bagi masalah bersifat
kontekstual ini. Konteks masalah tersebut adalah situasi sebenar; susunan
terbaik bagi bagasi berlainan saiz dalam bonet kenderaan dibincangkan pada
Packing Problem. Selain itu, pencapahan pemikiran (brain storming) adalah ciri
utama pada penyelesaian masalah kreatif. Teknik ini menggalakkan pencapahan
perspektif serta idea. Sesi brain storming menjadikan inovasi dan kreativiti
sebahagian daripada p&p matematik.MTTE3102 Kurikulum Pendidikan Matematik Kaedah
penyelesaian masalah sebegini tidak melihat masalah sebagai terpisah-pisah.
Ianya memerlukan masalah dilihat secara menyeluruh. Proses penyelesaian masalah
berlaku secara spontan dan bukan langkah demi langkah seperti yang terdapat
pada Model Polya dan model lain yang setara.
Kelebihan modul Polya
Pratiwi, Dyah Sekti.2010.
Meningkatkan Hasil Belajar Debit melalui Pemecahan Masalah Model Polya di Kelas
VI SDN Plumbanagan 03 Kecamatan Doko. Skripsi, Jurusan Kependidikan Sekolah
dasar Prasekolah, Fakulti Ilmu Pendidikan, Universiti Negeri Malang.
Pembimbing: (I) Dr. H. M. Zainuddin, M.Pd.(II) Drs.Sunyoto, S.Pd.M.S. matematik
merupakan ilmu pengetahuan yang mempelajari strukrur yang abstrak dan pola
hubungan yang ada didalamnya. Selain itu, matematik merupakan pengetahuan yang
logik, sistematik, artifik dan menghendaki suatu pembuktian. Sifat-sifat
matematik tersebut menuntut siswa untuk menggunakan kemampuan-kemampuan dasar
dalam pemecahan masalah, seperti berfikir logik dan berfikiran strategic.
Pemecahan masalah merupakan satu usaha untuk menggunakan matematik mahupun
aplikasinya dan ilmu pengetahuan lain secara kreatif yang menjadikan satu
strategi untuk menyelesaikan satu masalah atau kesulitan sehinggan tujuan yang
diinginkan segera tercapai. Dalam membelajarkan pemecahan masalah di kelas.
Tindakan yang dilakukan dengan menerapkan pemecahan dalam model polya.
Penelitin yang dirancang dengan menggunakan penelitian kualiti iaitu penelitian
kelas. Tahap penelitian yang dilakukan menurut tahap yang dikemukan oleh
Lewin’s. Data yang diambil dalam penelitian adalah data hasil belajar siswa dan
kemampuan menyelesaikan pemecahan masalah menggunakan model polya. Insrumen
yang digunakan dalam penelitian adalah pemerhatian dan wawancara. Teknik
analisa data disesuaikan dengan instrument dan untuk hasil belajar digunakan
sebagai strandard kecemerlangan pelajar. Daripada data berikut menunjukkan
bahawa pemecahan model polya dapat digunakan dalam meningkatkan hasil belajar
siswa.
strategi kognitif, atau ketrampilan yang
berkaitan dengan tugas-tugas kompleks. Jean Piaget mengilustrasikan bahwa
psikologi kognitif memperlihatkan proses mental individual digunakan
untuk merespons lingkungannya. Piaget membagi konsep-konsep perkembangan mental
menjadi tiga bagian yaitu; schemata (kerangka), assimilation (asimilasi), dan
accomodation (akomodasi). Schemata: struktur-struktur mental individu yang
mengorganisir lingkungan. Skemata telah diadopsi atau telah berubah .
Dalam sejarah, media dan teknologi memiliki pengaruh terhadap pendidikan. Contohnya, komputer dan internet telah mempengaruhi proses pembelajaran sampai saat ini. Aturan-aturan dari pendidik dan pebelajar telah berubah karena dipengaruhi media dan teknologi yang digunakan di dalam kelas. Perubahan ini sangat esensial, karena sebagai penuntun dalam proses pembelajaran, pendidik (guru) berhak menguji media dan teknologi dalam konteks belajar dan itu berdampak pada hasil belajar siswa. LEARNING Belajar adalah proses pengembangan pengetahuan, ketrampilan-ketrampilan, atau pengembangan tingkah laku sebagai interaksi individu, menyangkut fasilitas-fasilitas fisik, psikologis, metode pembelajaran, media, dan teknologi. Belajar adalah proses yang dilakukan sepanjang waktu oleh individu manapun. Dengan demikian, belajar adalah proses yang melibatkan proses seleksi, pengaturan, dan penyampaian pesan yang pantas kepada lingkungan dan bagaimana cara pebelajar berinteraksi dengan informasi tersebut. Dengan demikian hal ini melihat beberapa pandangan-pandangan psikologis dan pandangan-pandangan filusuf. Pembahasan kali ini juga akan menggambarkan berbagai aturan dari media dalam belajar dan menampilkan metode-metode yang berbeda, seperti presentasi-presentasi, demonstrasi-demonstrasi, dan diskusi-diskusi akan teknologi yang berhubungan dengan belajar.
Dalam sejarah, media dan teknologi memiliki pengaruh terhadap pendidikan. Contohnya, komputer dan internet telah mempengaruhi proses pembelajaran sampai saat ini. Aturan-aturan dari pendidik dan pebelajar telah berubah karena dipengaruhi media dan teknologi yang digunakan di dalam kelas. Perubahan ini sangat esensial, karena sebagai penuntun dalam proses pembelajaran, pendidik (guru) berhak menguji media dan teknologi dalam konteks belajar dan itu berdampak pada hasil belajar siswa. LEARNING Belajar adalah proses pengembangan pengetahuan, ketrampilan-ketrampilan, atau pengembangan tingkah laku sebagai interaksi individu, menyangkut fasilitas-fasilitas fisik, psikologis, metode pembelajaran, media, dan teknologi. Belajar adalah proses yang dilakukan sepanjang waktu oleh individu manapun. Dengan demikian, belajar adalah proses yang melibatkan proses seleksi, pengaturan, dan penyampaian pesan yang pantas kepada lingkungan dan bagaimana cara pebelajar berinteraksi dengan informasi tersebut. Dengan demikian hal ini melihat beberapa pandangan-pandangan psikologis dan pandangan-pandangan filusuf. Pembahasan kali ini juga akan menggambarkan berbagai aturan dari media dalam belajar dan menampilkan metode-metode yang berbeda, seperti presentasi-presentasi, demonstrasi-demonstrasi, dan diskusi-diskusi akan teknologi yang berhubungan dengan belajar.
1. Psychological Perspective on Learning Bagaimana instruktur
menampilkan peran dari media dan teknologi di dalam kelas, ini tergantung akan
seberapa jauh mereka memahami akan bagaimana masyarakat telah belajar
mengunakannya. Dibawah ini ada beberapa perspektif yang berkaitan dengan
psychological perspektives .
terbaik!!!thanx share
ReplyDeleteterbaik!!!thanx share
ReplyDelete