Arahan Merekabentuk Mayer untuk Pembelajaran Konstruktivis:
Soi Model (Pilih, dan dan Mengintegrasikan)
Persekitaran pembelajaran konstruktivis menekankan manipulasi objek fizikal, tetapikadang-kadang ia tidak mungkin untuk membangunkan simulasi persekitaran bagi manipulasi itu. Model soi Mayer boleh menjadi percuma di bawah keadaan itu. Modelbercadang untuk memupuk persefahaman melalui arahan langsung dan ia adalah sesuai untuk pembelajaran berasaskan teks, kuliah dan persekitaran multimedia, di manamanipulasi tidak mungkin (Reigeluth, 1999).
Pandangan 3 Mayer pembelajaran
Persekitaran pembelajaran konstruktivis menekankan manipulasi objek fizikal, tetapikadang-kadang ia tidak mungkin untuk membangunkan simulasi persekitaran bagi manipulasi itu. Model soi Mayer boleh menjadi percuma di bawah keadaan itu. Modelbercadang untuk memupuk persefahaman melalui arahan langsung dan ia adalah sesuai untuk pembelajaran berasaskan teks, kuliah dan persekitaran multimedia, di manamanipulasi tidak mungkin (Reigeluth, 1999).
Pandangan 3 Mayer pembelajaran
Pembelajaran sebagai Pengukuhan Response
|
Pembelajaran sebagai Perolehan Pengetahuan
|
Pembelajaran sebagai Pembinaan Pengetahuan
|
Pembelajaran
berlaku seperti yang semakin lemah atau mengukuhkan persatuan antararangsangan dan tindak balas
Peranan pelajar: bertindak balas dengan ganjaran dan hukuman Peranan guru: mentadbirkan ganjaran dan hukuman Fungsi arahan: mewujudkan satu mekanisme rangsangan-tindak balas maklum balas-;gerudi dan amalan |
Pembelajaran berlaku apabila maklumat baru diletakkan di dalam
memori jangka panjang.
Peranan pelajar: menerima dan memproses maklumat
Peranan guru: maklumat hadir dengan kuliah atau buku teks
Fungsi arahan: untuk membentangkan dan menghantar maklumat
daripada guru atau buku teks untuk pelajar
|
Pembelajaran berlaku apabila pelajar aktif membina perwakilan pengetahuan
dalam bekerja memori.
Peranan pelajar: pembuat rasa
Peranan guru: kognitif panduan menyediakan panduan dan model
kepada tugas akademik yang sahih
Fungsi arahan: untuk mewujudkan interaksi yang bermakna antara
pelajar dan bahan akademik, dan untuk memudahkan proses pelajar memilih,
menyusun, dan mengintegrasikan maklumat
|
Memberi
tumpuan kepada pembelajaran hafalan, di mana pelajar menambah kelakuan atau
maklumat ke dalam ingatan mereka
|
Memberi tumpuan kepada pembelajaran hafalan, di mana pelajar menambah
kelakuan atau maklumat ke dalam ingatan mereka
|
Memberi tumpuan kepada pembelajaran membina, pembelajaran aktif,
di mana pelajar memiliki dan menggunakan pelbagai proses kognitif semasa
proses pembelajaran
|
Mayer (1999) membezakan dua
jenis pembelajaran aktif: tingkah laku pembelajaran aktif, melibatkan diri
dalam melakukan sesuatu tanpa membuat rasa tindakan atau objek; kognitif
pembelajaran aktif, rasa terlibat membuat, seperti diri penjelasan. Beliau juga
diklasifikasikan tiga prasyarat bagi pemindahan penyelesaian masalah:
Kemahiran: Proses Kognitif
(memilih, menyusun, dan mengintegrasikan maklumat)
Metaskill: metakognitif dan
proses kawal selia sendiri untuk merancang, mendalangi, dan pemantauan)
S = memilih maklumat yang
relevan
O = menganjurkan maklumat
dalam cara yang bermakna kepada pelajar
Saya = mengintegrasikan
maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada pelajar akan: Motivasi dan sikap
aspek pembelajaran.
Ketiga-tiga proses soi model
utama proses kognitif dalam pelajar yang diperlukan untuk membuat rasa dan
pembelajaran konstruktivis sokongan setakat yang mereka menggalakkan
pemprosesan kognitif aktif. Perspektif Mayer boleh disifatkan seperti
konstruktivisme individu. Beliau tidak memberi tumpuan kepada aspek-aspek
sosial persekitaran pembelajaran konstruktivis yang diperjuangkan oleh Jonassen
dan banyak pandangan konstruktivis lain, tetapi beliau mengenal pasti proses
kognitif yang menggalakkan pembelajaran yang bermakna. Pembelajaran bermakna
berlaku apabila pelajar aktif membina perwakilan pengetahuan maklumat dalam
memori bekerja. Mayer mentakrifkan pembelajaran konstruktivis sebagai proses
pembelajaran yang aktif di mana pelajar memiliki dan menggunakan pelbagai
proses kognitif.
No comments:
Post a Comment