Wednesday 16 May 2012

Modul Mayer




Arahan Merekabentuk Mayer untuk Pembelajaran Konstruktivis:
Soi Model (Pilih, dan dan Mengintegrasikan)
Persekitaran pembelajaran konstruktivis menekankan manipulasi objek fizikal, tetapikadang-kadang ia tidak mungkin untuk membangunkan simulasi persekitaran bagi manipulasi itu. Model soi Mayer boleh menjadi percuma di bawah keadaan itu. Modelbercadang untuk memupuk persefahaman melalui arahan langsung dan ia adalah sesuai untuk pembelajaran berasaskan teks, kuliah dan persekitaran multimedia, di manamanipulasi tidak mungkin (Reigeluth, 1999).

Pandangan 3 Mayer pembelajaran
Pembelajaran sebagai Pengukuhan Response
Pembelajaran sebagai Perolehan Pengetahuan
Pembelajaran sebagai Pembinaan Pengetahuan
Pembelajaran berlaku seperti yang semakin lemah atau mengukuhkan persatuan antararangsangan dan tindak balas
Peranan pelajar: bertindak balas dengan ganjaran dan hukuman
Peranan guru: mentadbirkan ganjaran dan hukuman
Fungsi arahan: mewujudkan satu mekanisme rangsangan-tindak balas maklum balas-;gerudi dan amalan
Pembelajaran berlaku apabila maklumat baru diletakkan di dalam memori jangka panjang.
Peranan pelajar: menerima dan memproses maklumat
Peranan guru: maklumat hadir dengan kuliah atau buku teks
Fungsi arahan: untuk membentangkan dan menghantar maklumat daripada guru atau buku teks untuk pelajar
Pembelajaran berlaku apabila pelajar aktif membina perwakilan pengetahuan dalam bekerja memori.
Peranan pelajar: pembuat rasa
Peranan guru: kognitif panduan menyediakan panduan dan model kepada tugas akademik yang sahih
Fungsi arahan: untuk mewujudkan interaksi yang bermakna antara pelajar dan bahan akademik, dan untuk memudahkan proses pelajar memilih, menyusun, dan mengintegrasikan maklumat
Memberi tumpuan kepada pembelajaran hafalan, di mana pelajar menambah kelakuan atau maklumat ke dalam ingatan mereka
Memberi tumpuan kepada pembelajaran hafalan, di mana pelajar menambah kelakuan atau maklumat ke dalam ingatan mereka
Memberi tumpuan kepada pembelajaran membina, pembelajaran aktif, di mana pelajar memiliki dan menggunakan pelbagai proses kognitif semasa proses pembelajaran

Mayer (1999) membezakan dua jenis pembelajaran aktif: tingkah laku pembelajaran aktif, melibatkan diri dalam melakukan sesuatu tanpa membuat rasa tindakan atau objek; kognitif pembelajaran aktif, rasa terlibat membuat, seperti diri penjelasan. Beliau juga diklasifikasikan tiga prasyarat bagi pemindahan penyelesaian masalah:

Kemahiran: Proses Kognitif (memilih, menyusun, dan mengintegrasikan maklumat)
Metaskill: metakognitif dan proses kawal selia sendiri untuk merancang, mendalangi, dan pemantauan)
S = memilih maklumat yang relevan
O = menganjurkan maklumat dalam cara yang bermakna kepada pelajar
Saya = mengintegrasikan maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada pelajar akan: Motivasi dan sikap aspek pembelajaran.

Ketiga-tiga proses soi model utama proses kognitif dalam pelajar yang diperlukan untuk membuat rasa dan pembelajaran konstruktivis sokongan setakat yang mereka menggalakkan pemprosesan kognitif aktif. Perspektif Mayer boleh disifatkan seperti konstruktivisme individu. Beliau tidak memberi tumpuan kepada aspek-aspek sosial persekitaran pembelajaran konstruktivis yang diperjuangkan oleh Jonassen dan banyak pandangan konstruktivis lain, tetapi beliau mengenal pasti proses kognitif yang menggalakkan pembelajaran yang bermakna. Pembelajaran bermakna berlaku apabila pelajar aktif membina perwakilan pengetahuan maklumat dalam memori bekerja. Mayer mentakrifkan pembelajaran konstruktivis sebagai proses pembelajaran yang aktif di mana pelajar memiliki dan menggunakan pelbagai proses kognitif.








No comments:

Post a Comment