Friday, 18 May 2012

SOALAN 2: MENGENALPASTI “SUBGOAL”


Langkah 1:
kenalpasti masalah

Langkah 2 : Merancang Rancangan
Apakah jumlah nombor bagi nombor 1 hingga 9?
Adakah jumlah ini sama dengan jumlah nombor dalam ketiga-tiga baris?
Sekiranya jumlah nombor pada setiap baris sama, apakah jumlahnya itu?
Dengan cara yang sama apakah jumlah pada setiap jumlah pada setiap lajur?

Langkah 3 : melaksanakan rancangan
Cuba senaraikan cantuman tiga nombor dari 1 hingga 9 yang berjumlah 15. Kita akan dapat gabungan seperti yang berikut :
1          5          9
2          6          8
3          7          4
Seterusnya masalah ini telah diselesaikan dengan menggunakan strstegi mengenalpasti subgoal aiaitu:
Cantuman tiga nombor yang berjumlah 15

Langkah 4 :
Menyemak semula:
Dengan menggunakan set nombor tersebut dalam petak misteri, kita bolehlah mendapat penyelesaian masalah seperti berikut :

8
3
4
1
5
9
6
7
2


STRATEGI 2 : TEKA DAN UJI

Langkah 1: Memahami Masalah
Maklumat ( soalan yang ditanya)
Dikehendaki untuk membinakan suatu petak misteri 3×3 dengan menggunakan nombor dari 1 hingga 9.

Langkah 2 : Merancang Rancangan
Saya bertanya pada diri apakah jumlah nombor bagi nombor 1 hingga 9?
Seterusnya adakah jumlah ini sama dengan jumlah nombor dalam ketiga-tiga baris?
Kemudian sekiranya jumlah nombor pada setiap baris sama, apakah jumlahnya itu?
Dengan cara yang sama apakah jumlah pada setiap jumlah pada setiap lajur?

Langkah 3 : melaksanakan rancangan
Saya menyenaraikan semua nombor yang saya fikir betul.:
1          2          3         
4          5          6         
7          8          9
Rupanya langkah yang saya buat adalah salah sama sekali.

Langkah dan jawapan sebenarnya adalah :
Saya senaraikan cantuman tiga nombor dari 1 hingga 9 yang berjumlah 15. Saya  akan dapat gabungan seperti yang berikut :

1          5          9
2          6          8
3          7          4

Langkah 4 : Lihat Kembali
Saya menyemak semula jawapan saya dengan menambahkan setiap bilangan lajur dan baris menjadi 15.
8
3
4
1
5
9
6
7
2


No comments:

Post a Comment